Ako si udržať stravou pečeň v kondícii

P1080468Ako si udržať stravou pečeň v kondícii zameraním na lipotropné látky a antioxidant glutation.
Lipotropné látky zabraňujú hromadeniu cholesterolu a tuku v pečeni…sú užitočné pri rozličných ochoreniach pečene.

Pečeň je orgán ktorý dostáva naozaj extrémne zabrať, každú minútu prefiltruje približne 1,4l krvi zabezpečuje reguláciu glukózy a zásobného glykogénu, filtruje odpadové látky v tele /opotrebované červené krvinky, mikróby, toxíny, hormóny /a potravinové látky prichádzajúce z tráviaceho traktu, syntetizuje plazmové proteíny, upravuje hladinu tukov tak aby boli energeticky využiteľné pre organizmus, tvorí žlč atdˇ….a okrem toho je zdrojom tepla.
A my samozrejme ju nešetríme a nedávame si pozor, hádžeme do seba jedlá s obsahom tukov väčšinou s neželaným zložením pochádzajúce zo závodných jedálni, fastfoodov a zo zariadení rýchleho občerstvenia. …..nájdite si 3 x do týždňa čas na prípravu vhodného nezaťažujúceho jedla pre pečeň a pre celý tráviaci systém…. nie je to nič zložité. Budete potrebovať strukoviny, zrná, bryndzu a bylinky, zeleninu, tofu či tempeh… všetko tu uvediem v receptoch. Používam potraviny, ktoré sú prospešné celkovo pre organizmus a prispievajú pozitívne nášmu zdraviu.
Okrem iných telu prospešných látok, ktoré sa nachádzajú v týchto surovinách, zameriame sa na tieto 2 významné látky: cholín a vitamín B8 inozitol – lipotropný faktor s hepatoprotektívnými účinkami.
Inozitol, chemicky ide o hexahydrocyklohexán. existuje v 9 formách, z ktorých najrozšírenejšia je myo- inozitol známy tiež ako meso inozitol – je vitamín B, ktorý spolu s cholínom tvorí súčasť lecitínu známej látky priaznivo ovplyvňujúcej metabolizmus mastných kyselín. Organizmus je schopný syntetizovať cholín v pečeni napriek tomu niekedy jeho množstvo je nedostatočné. Inozitol koreluje s biotínom a cholínom. Rovnako ako cholín aj inozitol je lipotropný, to znamená, že rozpúšťa tuky a pomáha pri metabolizme tukov a cholesterolu. Najčastejšie sa inozitol vyskytuje v zrnách obilnín a strukovín vo forme kyseliny fytovej /ester myo-inozitolu a kyseliny fosforečnej/, ktorá sa však považuje za antinutrient, znižujúci využitie vápniku, fosforu,medi a zinku v potrave. Pozitívny účinok kyseliny fytovej je potlačenie účinku reaktívnych hydroxylových radikálov v organizme, a má hypocholesterolemický účinok, ktorý sa bežne dosahuje pri želanom efekte zníženia cholesterolu statínmi /zdravie poškodzujúce lieky na znižovanie hladiny cholesterolu/. Na eliminovanie účinkov kyseliny fytovej sa v praxi/v kuchyni/využíva napríklad kvasný proces pri pečení chleba, čím sa fytáty rozložia na minerály a inozitol, ktoré sú pre náš organizmus využiteľné.
Z toho istého dôvodu nakličujeme semená a zrná/pšenica, jačmeň, mungo, žerucha, reďkovka, lucerna/, ktoré sú zdrojom enzýmov a vitamínov … Cholín, chemicky trimathylamin zo skupiny fosfolipidov je neurotransmiter jedna zo zložiek acetylcholínu fyziologicky ovplyvňujúca činnosť centrálneho nervového systému a periférnej nervovej sústavy. Ak sa cholín užíva vo forme výživových doplnkov je nutné zabezpečiť dostatočný príjem vápnika a komplex vitamínov B. Nedostatok inozitolu spôsobuje alkohol, kofeín, niektoré lieky, ktoré zbavujú vitamíny ich účinnosti  preto je vhodné pri týchto stavoch vitamín doplňovať.To platí napríklad pri diabetikoch…. ak potravou nevieme prijať dostatočné množstvo doplňte si ho vo forme výživového doplnku lecitínu.
Ďalšou zaujímavou látkou, ktorá je silným antioxidantom neutralizujúcim reaktívny detoxifikačný proces v pečeni je glutatión. Nie je esenciálny je syntetizovaný v pečeni, plúcach a skladá sa N-acetyl-cysteínu, glutamínu, glycínu. Má viacero ochranných a regulačných funkcií v organizme…Odpadové látky sú glutatiónom metabolizované a vylučované žlčou. Nedostatok ovplyvňuje CNS a narušuje rôzne vitálne funkcie. Vekom jeho hladina klesá je potrebné preto doplniť cysteín. Cysteín v organizme pôsobí tiež ako antivirotikum a mukolytikum. Táto aminokyselina sa však ťažšie vstrebáva ak pochádza zo stravy. Jej bohatým zdrojom je mliečna srvátka, brokolica, kel, hydina. Potraviny podporujúce funkciu glutatiónu sú paradajky, jablká, cvikla, zázvor, kurkuma, zelený čaj, čučoriedky, moruša, avokádo, chren.
V nasledujúcich jedlách budú použité potraviny, ktoré sú dostupné v našich obchodoch. Nie je to žiadna exotika iba tieto suroviny u nás nevyužívame pravidelne, preto sú ľudom vzdialené…ja zrná kupujem v bio obchodoch, pretože ak využívate celé zrno malo by pochádzať z kvalitného prostredia …ostatné suroviny nemusíte kupovať iba v bio obchodoch ale poctivo čítajte etikety a pri zelenine platí … ideálne je dopestovať si zeleninu podľa možnosti doma v záhrade alebo zakúpiť z dôveryhodných zdrojov.
Potraviny sú kombinované tak aby fytolátky nachádzajúce sa v potravinách rastlinného pôvodu vzájomnou interakciou minimalizovali nežiaduce efekty niektorých zlúčenín s využitím ochranných procesov fermentácie, vitamínu C a prirodzených prebiotík, polynenasýtených mastných kyselín, minerálov a stopových prvkov. Bryndza je v spojení so strukovinami ideálna pre komplexné nutričné využitie jedla /schopnosť niektorých laktobacilov rozložiť fytáty/. Ďalšie významné látky obsiahnuté v týchto jedlách : polysacharidy, glukány, horčík, fosfor, vápnik, molybdén, železo, metionín, nenasýtené mastné kyseliny, probiotiká a prebiotiká /vláknina/ atď….

Bôb s bryndzou a zrnami /ovos+ jačmeň / –  2 porcie

Potrebujeme:

300gr Zrná ovsa a jačmeňa /nahý,lúpaný/- v bio obchode

150gr Bôb zrná sušené alebo čerstvé-bio obchod a záhrada

150gr Bryndza pravá ovčia

Sezamový olej alebo ľanový olej malá lyžička

Pažítka

Mladá cibuľka

Soľ

Korenie z mlynčeka

Jačmenné a ovsené zrno prepláchneme dáme uvariť do hrnca cca 30 -45 minút podľa druhu.Uvarené necháme dôjsť pod pokrývkou pár minút. Sušený bôb namočíme na 10 hodín a uvaríme vo vode cca1,5 – 2hodiny kým nie je mäkký. V lete ak je bôb čerstvý varíme samozrejme bez namáčania. Uvarené zrná zmiešame s bôbom osolíme, jemne pretože použijeme bryndzu, ktorá je slaná. Pokvapkáme sezamovým alebo ľanovým panenským olejom .Vmiešame pravú ovčiu bryndzu a posypeme pažítkou a mladou cibuľkou…prekvapí vás výborná známa chuť.

Tempeh s mangoldom a zrnami   – 2 porcie

Potrebujeme:

300gr Zrná ovsa a jačmeňa /nahý, lúpaný/- v bio obchode

200gr Tempeh /sojové fermentované bôby/ alebo tofu

Kurkuma štvrť malej lyžičky

Slnečnicový olej

200gr mangoldu umytého a nasekaného /môže byť  listový špenát/

Citrónová šťava  z polky citrónu

Sezamový olej /alebo ak máte doma výborný je avokádový a arganový olej/

Medvedí cesnak malá lyžička alebo pesto  štvrť lyžičky

Soľ

Korenie z mylnčeka

Na panvici krátko opečieme tempeh /alebo tofu/ na pár lyžiciach slnečnicového oleja s pridaním kurkumy. Do teplého opečeného tempehu pridáme nasekaný umytý mangold a minútu krátko orestujeme. Ihneď vypneme oheň. Pokvapkáme citrónovou šťavou. Všetko premiešame s varenými zrnami ozdobíme medvedím cesnakom alebo pestom z medvedieho cesnaku, dochutíme soľou  ihneď podávame.

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s