Traja najväčší nepriatelia nášho zdravia v potravinách

Pre naše ignorantstvo majú stále veľkú šancu škodiť …trojlístok, ktorý vám teda šťastie v podobe zdravia určite neprinesie

1./aditíva, prísady  alebo éčka v polotovaroch

2./transtuky /tran-nenasýtené mastné kyseliny/, hydrogenizované tuky  alebo rastlinné tuky či maslá

3./cukor

Nebudem vám podrobne a odborne rozpisovať túto tému, pretože na webe nájdete dosť detailných  informácií /i keď niekedy mierne zavádzajúcich/  mám v úmysle zhrnúť tento obsah do praktického celku a to v zmysle – skôr čomu sa vyhnúť…práve týmto hore spomínaným trom ,,esám“ v našom stravovaní…

1./

Všadeprítomné éčka, koľko sa o nich píše a nás nenapadne si prečítať  čo si to dnes natrieme na ten chlieb? Nugeta, maslo, džem, chlieb alebo nejaký balený croissant ? precpané udržiavačmi vlhkosti, čerstvosti a mäkkosti, regulátorom kyslosti, protiplesňovými prípravkami,  multifarbivom a leštidlom zároveň v polevách čokoládových výrobkov napríklad….a práve chrumkavé lístkové koláčiky /dopekané pekárenské výrobky plnené čokoládou, krémom a džemom / sú vražedne nezdravá pochúťka lahodná na chuť a katastrofa obsahom plná aditív a transtukov…a ešte najlepšie posypaná cukrom – čistou sacharózou alebo niečím, čo má len sladkú chuť a ani stým  cukrom to nemá nič spoločné….. Trocha ma láka  popísať tráviaci proces a metabolické spracovanie takejto dobroty ale tento článok by sa predlžil o 18 cm a už by ho naozaj nikto nedočítal do konca….a ďalšie  vychytávky  treska v majonéze, pečeňový syr balený, šunka pekne do ružova vyfarbená,  tavené syry dobre roztierateľné …napríklad taká šunka sa dofarbuje  prísadou E 250,E251  dusitan a dusičnan sodný tvoria sa z nich nitrozamíny/ príp. aj dusičnan draselný (E252) používané aditíva v   technológii spracovania mäsových výrobkov. Sú súčasťou soliacich zmesí, ktoré sa postarajú o farbu a vzhľad mäsa inak by bolo žlto šedé – oxidáciou a časom….vákuovo balené cestoviny  upravené E 200 kyselinou sorbovou, ktorá je vraj neškodná ale práve preto si tortellini, gnocchi a iné plnené cestoviny  zo zásady nekupujem. Radšej si ich raz za mesiac urobím sama doma … zabijem tým 2 hodiny času / dobrovoľne/ síce  ale mňa proste neoblbnú. E220  oxid siričitý a jeho zlúčeniny – takmer neškodný vraj v nízkych koncentráciách trocha  likviduje v tele vitamíny skupiny B /tiamín dôležitý pre vznik energie v mitochondriách/ ale čo už… Vyskytuje sa v potravinách hojne, treba selektovať, kde si ho doprajete, najčastejšie vo víne, v sušenom ovocí   a vo výrobkoch z obilnín….a ďalšie a ďalšie aditíva, ktorých pôvod je strašidelný a my ich veselo doprajeme najmä našim deťom v cukrovinkách  v lentilkách, gumených medvedíkoch, čokoládových výrobkoch alebo iných laboratórnych produktoch. Tieto pochádzajú z takých zdrojov ako sú biologický odpad zo zvierat, kože, perie, vlasy, pazúriky a iné pozostatky, ktoré po chemickej úprave zdobia sladkôstky, zmrzlinky a nanuky pre naše detičky.Odporúčam prečítať knihu Cintorín na tanieri tam to máte pekne vysvetlené od Jana Šťastného….a ešte ovocie pozor na to  čím je ošetrované. Citrusové plody a všetko, čo sa ku nám zďaleka dováža by nevyzeralo tak pôvabne ako to vyzerá na regáloch bez riadnej prímesi chémie…fungicídov.

2./

Čo sa týka tukov bez nich by nebol život….spotrebou tuku sa získa niekoľkonásobne viac energie ako spotrebou cukru pri správnom metabolizme.Tuk je stavebným základom pre bunky a tkanivá, chráni ich, zahrieva a uspokojí človeka pocitom nasýtenia na viac hodín ako jednoduché cukry…a ako vždy je na nás aké tuky si vyberieme.Taká poctivá údená slanina a bravčová masť  v zimnom období / 2x do týždňa :) / vôbec nie je na zahodenie i keď ja dávam prednosť nenasýteným mastným kyselinám, čo sú rastlinné oleje, olivový olej, rôzne panenské oleje, občas aj  nasýtené tuky palmový či kokosový. Tu by si mali dávať ľudia pozor, hlavne tí čo majú sklon k  hypercholesterolémii geneticky, vekom a inak  podmienenej. Ale našim stredobodom záujmu sú,, rafinovaní“ škodcovia – skryté transtuky v keksíkoch, pečivách, koláčoch, nátierkových maslách no a samozrejme ,,zlatý klinec“ rastlinné maslá….viem veľmi to nesedí s masívnou reklamou, čo sa na nás valí z telky o pružných cievach a zdravom srdci ale verejné klamstvo prezentované v mediách tiež plní výrobcom vrecká…Pre nás to však znamená byť ostražití a rozmýšľať, čítať a ešte raz rozmýšľať. Čo by sme sa mali naučiť  praktizovať je nasledovné a veľmi dôležité….udržiavať rovnováhu, pomer medzi nasýtenými a nenasýtenými tukmi.  Mali by sme vedieť, že najhodnotnejšie  pre naše telo sú esenciálne  polynenasýtené mastné kyseliny, kyselina linolová /omega 6/a kyselina alfa linonolénová/ omega 3/.Tieto organizmus využíva  na rast a obnovu, sú zložkami tukových membrán buniek a telo si ich nevie samo vyrobiť treba ich dopĺňať zvonka stravou. Ich zdrojom sú panenské oleje, morské živočíchy, semená a orechy.Tieto oleje by mali byť vlastne dochucovadlom a nemali by sme ich tepelne upravovať, pretože v nich zničíme všetky hodnotné látky.Omega 6 mastné kyseliny sú bežné v našej strave, skôr by sme sa mali zamerať na doplnenie omega 3 mastných kyselín, ktorých je nedostatok, pretože sa nachádzajú väčšinou v morských živočíchoch, rybách typu, tuniak, losos, makrela, ktoré nie sú bežnou stravou v našich končinách…no a v rybích prstoch ich určite nenájdete…okrem toho prebytok omega 6 mastných kyselín môže spúšťať v tele zápalové procesy. Pre vaše dobro zaraďte do stravy 2 x do týždňa nejakú rybu lososa či pražmu…Že je drahá ? nie je odpusťte si tatranky, horalky a čokoládky a ochutené malinovky a máte na 1kg dobrej ryby….aha, že vraj kovy a ortuť a iné obavy? no na to je selén minerál, ktorý to istí a chráni organizmus a iné obranné mechanizmy  napr.chelácia naviazanie toxických prvkov atď.  pre ktoré treba konzumovať veľa zeleniny s obsahom síry, a s obsahom chlorofylu, vitamínu C,B a dobrých korenín typu chilli,zázvor a kurkuma…..  takže verte mi  tie plnené šišky s lekvárom z obchodu sú zlým výberom.

A teraz sa pozrime na tie tepelne upravované tuky. Možno je to nepredstaviteľné konštatovanie pre vás ale všetky tuky, ktoré menia chemické zloženie zahrievaním nad určitú teplotu /180 stupňov celzia/, sú škodlivé. Takisto oxidácia vzduchom, svetlom a inými vplyvmi sa podpisuje na ich škodlivosti…avšak spôsob zahrievania či už  ide o opakované zohrievania alebo hydrogenizáciu tukov  na margaríny a stužené tuky /na pečenie/ je toxické. Výrobcovia sa snažia skvalitniť tieto produkty tzv.esterifikáciou, ktorá zabraňuje vzniku transmastných kyselín ale bohužiaľ tento proces nie je ideálny. Tieto mastné kyseliny dokážu napáchať také škody v organizme o ktorých dôsledkoch zatiaľ veda nevie úplne všetko. Známe je pôsobenie na zvýšený poddiel LDL cholesterolu a s tým spojené riziko vzniku kardiovaskulárnych chorôb,vplyv na metabolizmus glukózy v organizme a iné nežiaduce sprievodné javy pôsobiace na naše zdravie.

Ak chcete vyprážať silou mocou tak zvoľte bravčovú masť, repkový olej /úprava transmastných kyselín/ maslo ghí aj kokosový olej no ten je trocha mimo nášho biotopu… i keď sú to nasýtené mastné kyseliny vyberiete si menšie zlo.Obmedzte to na rezne raz do mesiaca a národné vyprážanie kapra na Vianoce…je tisíce iných verzií ako bezpečne a chutne upiecť ten kus mäsa na nedeľu.

IMG_6903

3./

A posledný  hit  v trojlístku cukor. Hovorím / nielen/  o bielom rafinovanom cukre sacharóze, ktorý sa rýchlo premení na glukózu a ovplyvní  hladinu cukru v krvi. Nepremenený  na energiu sa ukladá ako zásobný glykogén ale robí aj rôzne medvedie služby, ukladá sa ako podkožná pneumatika okolo pása alebo  spôsobuje aj diabetes…..ale nie o tomto som chcela, ide o to koľko a aký cukor dodávať telu….z ,,asketického” uhla pohľadu úplne najideálnejší je polysacharid, ktorý môžeme prijať  vo forme zeleniny a  obilia, tiež fruktóza  pochádzajúca  priamo z čerstvého ovocia a tam by som aj skončila…v skutočnosti prijímame viac foriem cukrov, ktoré sú aj produktom metabolizmu. Hlavné je, že my môžeme ovplyvniť to čo si vyberieme a vložíme do úst…všetky výrobky z múky, pečivá, zákusky, keksíky, piškóty, ryža, zemiaky, ovocie a zelenina  obsahujú nejaký cukor…monosacharidy, disacharidy  aj polysacharidy ….vyberte si  zložené cukry polysacharidy obsahovo hodnotné s pomalým metabolizmom. V praxi to znamená, keď múka tak celozrnná, špaldová, pohánková ,amarantová, cícerová a nekupujte hotové výrobky ale pečte z nej doma dohodnite sa rodiny, susedky, priatelia môžete sa striedať, tak ako to  kedysi to bolo bežné. Aj koláče sa dajú upiecť zdravé a dokonca kúpiť v špecializovaných predajniach. Veľkým problémom sú sirupy, malinovky či maškrty  s obsahom fruktózy, ktoré sú viac menej vyrábané z lacného kukuričného produktu možno geneticky upravovaného. Diabetické výrobky sú jeden veľký omyl pre umelé sladidlá – vedľajšie produkty uhlia,dreva, kukurice ďalej chemické zlúčeniny, snáď len s výnimkou sušenej stévie ale tie sa u nás objavia iba sporadicky. Používajte jačmenný slad, melasu,kokosový cukor,trstinový cukor a med na dochutenie najlepšie bez tepelnej úpravy… Ak máte chuť na sladké riešte to ovocím s nižším glykemickým indexom. Ak robíte domáce zaváraniny a lekváre či džem dajte menej cukru, či použite inú technológiu spracovania /uvádzam na blogu s použitím agaru, škrobu a stévie/. Život bez cukru nie je možný ale vy rozhodnete ….ak vidíte na etikete  výrobku fruktózový sirup pekne ho vráťte do regálu a zablúďte medzi ovocie…strašná chuť na sladké sa dá zahnať jablkom, hruškou, banánom a už keď prvá pomoc zlyháva lyžicou medu. Tak ale to si do neho zamiešajte aspoň  trocha maku, škorice a kurkumy a máte z toho takmer liek…

Sú rôzne rozsiahle štúdie a výskumy renomovaných odborníkov v oblasti biochémie, epigenetiky, medicíny a iných prírodných vied, ktoré tvrdia, že nadbytočný príjem cukrov spôsobuje civilizačné choroby a  medzi nimi hlavne obezitu. Len jeden smutný príklad….bola preukázaná súvislosť medzi obéznymi tehotnými ženami a vznikom autizmu u plodu v tele matky. Nadbytočný príjem kalorií  je veľmi nežiaduci pre náš organizmus, čo sa týka nielen obezity ale i  neurodegeneratívneho ochorenia napríklad  alzheimerovej  choroby, kde sa prejavuje účinok kalorickej stravy na spomalenie mozgovej činnosti a  obnovy neurobuniek. Takisto v epigenetike a nutrigenomike sa využívajú poznatky o vplyve obmedzovania príjmu v strave v súvislosti s tzv. stresovým faktorom a pôsobením  polyfenolových látok na dlhovekosť a regeneráciu ľudského organizmu.Dalo by sa pokračovať v zozname zdravotných problémov, hormonálne, zápalové procesy, autoimunitné ochorenia…. zhrniem to však do krátkeho ,,jedz do polosýta pi do polopita“ čo v reči  prísloví  a porekadiel znamená približne neprežierajte sa ľudkovia! takých 2000 – 2500 kalorií denne /alebo 5x denne predjedlo /vám v pokoji postačí aby ste sa ráno zobudili zdraví a šťastní, že máte 50/60?/ a nič vás nebolí….

Reklamy

4 thoughts on “Traja najväčší nepriatelia nášho zdravia v potravinách

  1. chcela by som sa spytat na pouzitie repkoveho oleja na vysmazanie. nedavno som citala clanok , kde ho odborna vyzivova poradkyna doslova zakazuje s tym, ze repkova olej je pouzitelny akurat tak do motorov a traktorov – na co je idealny, ale nikdy nie na stravovanie. jeho produkcia je lacna , preto ho polnohospodari tak oblubuju – ale je vraj doslova zdraviu skodlivy. Tak mi prosim povedzte – ako sa vyznat v tej zaplave protichodnych informacii?

    • Čo sa týka repkového oleja ja osobne ho nepoužívam ale nemôžem tvrdiť, že je škodlivý… je to trochu kontroverzný olej :) v dnešnej dobe sa na jeho výrobu používajú nízkoerukové hybridy nové vyšľachtené odrody repky olejnej so stredným obsahom glukozinolátov. Majú nízky obsah kyseliny erukovej , ktorá je zdraviu škodlivá a prípustný limit v objeme je okolo 1%.Obsahujú však omega 3 mastné kyseliny v panenskom oleji čo je pozitívum ale majú vyšší obsah omega 6 mastných kyselín ako napríklad olivový olej ….omega 6 mastných kyselín máme dostatok až prebytok v našej bežnej strave o spôsobuje prozápalovú aktivitu v organizme. Prínosom pre naše stravovanie je teda panenský repkový olej na dochutenie jedál bez tepelnej úpravy/šaláty/ pri občasnom použití dobré je ho striedať s inými olejmi napríklad ľanovým alebo tekvicovým či konopným a ja ich dávam takmer do každej polievky na pred podávaním…na vyprážanie na bežnom rafinovanom repkovom oleji ,by som radšej zabudla sú lepšie tuky na tento spôsob úpravy z hľadiska tepelnej stability napr. bravčová masť lenže vyprážanie by malo byť skôr sviatočná záležitosť.Na bežné používanie pri krátkej tepelnej úprave je vhodný napríklad olivový olej …pri takýchto mienkotvorných informáciách si skúste overiť zdroj – výskum či vedeckú publikáciu no je to naozaj ťažké zorientovať sa.

  2. Ďakujem Vám veľmi pekne za naozaj vyčerpávajúcu odpoveď. Vaše články sa mi veľmi páčia, objavila som Vás len nedávno. Doteraz som čerpala recepty z veggie cooking – sú tiež dobré. No a teraz mám aj Vás ….)) Moja babka celý život vyprážala len na bravčovej masti a dožila sa 92 rokov ( bez vysokého cholesterolu, cukrovky….). Pekný deň

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s