Zázvorníky tradičné

Tento recept je naozaj možno storočný a pochádza od mojej piešťanskej babičky, ktorá tu už dávno nie je ale uchovala ho moja mama a ja ho na Vianoce už pár rokov oprašujem. Je to výrazná  chuť  z obdobia keď som si začala ukladať spomienky a takto nejako  voňajú a chutia moje prvé prázdniny u babky..:) Snažím sa udržať pôvodnú receptúru ale nech mi babka odpustí – práškový cukor, ktorý neznášam a škrípe mi pod zubami  som vymenila za trstinový a hrubú bielu múku za špaldovú. Uvádzam pôvodný recept a v zátvorke bude uvedená moja náhrada. Zázvorníky na fotke sú po mojej úprave. Veľa radosti z Vianoc a pokoja v duši vám želám….a nezabudnite aj vy sem tam oprášiť nejakú tradíciu prospeje nám to všetkým ..:)

IMG_5135

Potrebujeme:

0,320kg práškového cukru /dala som trstinový  300gr /

0,320kg hladkej múky

0,052kg múka hrubá na posypanie

0,200kg hrubej múky /dala som špaldovú hrubú celozrnnú/

2 celé vajcia

0,170kg žĺtky čo je asi z  5-6 vajíčok

0,025kg zázvoru mletého

0,050kg citrónovej kôry

0,004kg salajky alebo sódy bikarbóny

Postup:

Všetky suroviny spolu dôkladne premiešame najlepšie v kuchynskom robote. Cesto necháme odpočívať  2 hodiny. Potom vyvaľkáme na plát hrubý pol centimetra. Vykrajujeme zázvorníky a položíme na pomúčený plech. Prebytočnú múku zmetieme a na druhý deň upečieme pri teplote 150 stupňov celzia cca 13 -15min.Po upečení ihneď podkrojíme aby sa neprilepili.

7 thoughts on “Zázvorníky tradičné

  1. tento rok som aj ja všetky recepty upravovala na ” zdravú nôtu ” – vylúčila biely cukor a bielu múku. Musím ale povedať, že z týchto surovín sa pečie oveľa ťažšie – priznávam sa bez mučenia, pretože možno niekto má podobnú skúsenosť, alebo možno ja robím niečo nesprávne. Vykrajovať zo ” zdravého ” cesta hviezdičky, alebo srdiečka je hotová tragédia…..cesto sa mi stále rozpadá a nedrží……no hrôza, ale vydržala som – výsledok je chutný a hlavne nemám čierne svedomie, že krmím svoju rodinu škodlivinami. Ak máte dobrý tip, ako to zvládnuť lepšie ….?
    inak – ďakujem za výborné rady aj recepty !

    • Milé ako ste to napísala aj ja mávam občas podobné pocity…teda kým som sa naučila vypiecť :) s takýmto zdravým cestom.Sú určité pravidlá že hlavne krehké cestá musia byť zo zmesi nie jednodruhové múčne a musia obsahovať zložku konzistenčne hladkú a hrubšiu no a múku s obsahom bielkovín.Napríklad dobre sa pečie z manioku spolu s mandľovou múkou alebo konopná múka s ryžovou a špaldová hladká drží viac menej s hocičím.Ak budete vykrajovať tvary nerobte s ostrými uhlami ale skôr jednoduché a guľaté…nie ste sama ,ktorá má tento problém a už uvažujem napísať podrobnejší manuál k technikám pečenia :) s pozdravom krásnych Vianoc a vďaka za priazeň…

  2. Akurat nechapem, v com by mal byt zdravsi “TRSTINOVY CUKOR”. Ak ste mysleli “hnedy”, ten sa vyraba rovnako z cukrovej repy, pricom po a) polia s cukrovou repou sa pred zberom nevypaluju, b) netreba ho transportovat na velke vzdialenosti a palit naftu a c) podporujem domacich producentov. Ak chcete tak velmi zit zdravo, mohli by ste aj dalej ako na zaludok mysliet, napriklad akym sposobom to, co nakupujete, ovplyvnuje Vase a nase zivotne prostredie a teda aj zdravie, ze…

    • Dobrý večer…myslela som hnedý nerafinovaný cukor s obsahom melasy a minerálov pochádzajúci z trstiny ale je to na každom z nás čo si vyberie…ja volím cestu vo výbere sladidiel čo najprirodzenejšiu bez rafinácií takže mám na výber med,slad ,melasu, a rastlinné nerafinované cukry s nízkym GI alebo zo zostatkovou nutričnou hodnotou v podobe minerálov,balastných látok a iných užitočných zložiek…

      • JA VIEM, CO OBSAHUJE A NEOBSAHUJE HNEDY CUKOR, Ako vravim, HNEDY CUKOR z trstiny je UPLNE ROVNAKY AKO HNEDY CUKOR Z CUKROVEJ REPY. Nejde o to “co si kto vyberie a co komu chuti”, ak to nechapete, taki ako Vy, co uprednostnuju dovazane potraviny, pricom uplne rovnake, mozno aj zdravsie, maju doma, ovplyvnuju MNA, PRETOZE AJ JA MUSIM DYCHAT ZNECISTENY VZDUCH, V TOMTO PRIPADE DYMOM Z POLI S CUKROVOU TRSTINOU A Z LODI A KAMIONOV, KTORE HO K NAM DOVAZAJU.

        Pestovanie cukrovej trstiny je neekologicke, pri vypalovani sa uvolnuje mnozstvo CO2 a nehovorim o upalenych zivych organizmoch.

Pridaj komentár

